Quotes uit het boek

werkgeluk-mediaWerkgeluk! is mede tot stand gekomen dankzij de bijdragen van dertig topmanagers. Het boek bevat vele quotes (waaronder de onderstaande) waarin deze managers openhartig vertellen over hun eigen zoektocht naar werkgeluk.

Piet Hein Eek:
“..Je werkt niet alleen om te werken. Natuurlijk werk je om geld te verdienen maar als dat dan toch de helft van jouw wakkere tijd is, zorg er dan voor dat het energie oplevert en dat je er happy van wordt en dat je geen fouten maakt en een stapje vooruit bent..”

Kick van der Pol:
“..Authenticiteit is geen knop die je uit of aan kunt zetten. Dat is er of dat is er niet en het is voor mij een belangrijke factor in het bepalen of iemand wel of niet als leider benoemd moet worden. Ik heb authenticiteit wel eens vertaald naar ‘de aanwezigheid coëfficiënt’. Dat is voor mij de derde coëfficiënt die belangrijk is, naast I.Q. en E.Q.

De score van iemand op deze aanwezigheid coëfficiënt kan worden bepaald aan de hand van de zogenaamde Sinterklaasproef.  De achterliggende gedachte bij deze proef is dat als de deur opengaat op 5 december, je bij de ene Sinterklaas wel meteen het gevoel hebt, dit is de echte en bij de ander absoluut niet. Wie komt er dus binnen als de deur opengaat?; dat zegt alles over de authenticiteit van iemand.

Als iemand authentieker is, gaat de omgeving meer voor de leider. Ze vinden het belangrijk dat iemand leiding geeft en bijna vanzelfsprekend worden zichtbare afwijkingen van de leider gecompenseerd door zijn omgeving: “ laat Jan maar even; dat lossen we wel op zonder hem daarmee lastig te vallen..” 

Jan Engelen:
“..Ik heb wel eens gehoord dat ieder mens een bepaald thema heeft waar hij naar op zoek is. Voor mij is dat thema ‘schoonheid’. Dat is een ijkpunt voor mij en daar relateer ik veel aan. Overigens zit voor mij schoonheid dicht aan tegen ‘echtheid’.

“Ik heb in verschillende situaties geleerd dat mensen okay zijn. Zeker ook hier in het Radboudumc. Af en toe draai ik diensten mee. Niet zo heel lang geleden kwam ik zo te praten met een verpleegster en twee jongeren met een ongeneselijke kanker. Die verpleegster sprak met de twee patiënten op een wijze waar ik diep van onder de indruk was. Ik zou moeten weten als HR directeur hoe je dit soort moeilijke gesprekken moet doen, maar ik werd er stil van hoe zij dat deed. Dat soort momenten zijn belangrijk voor mij. Die geven me het gevoel dat dit een mooi bedrijf is met mooie mensen die het ongelofelijk goed doen..”

Peter Smink:
“..Als je als bedrijf te weinig doet aan zingeving, dan krijg je niet de juiste mensen en krijg je onvoldoende innovatie; dan houdt het vanzelf een keer op. Zonder de juiste mensen, is NUON niets meer dan een kantoor, een logo en een paar fabrieken..”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *